GEA: jarenlang partnership met Biyond blijft nieuwe kansen opleveren

GEA werkt al jarenlang nauw samen met Biyond om van enorme hoeveelheden data gerichte stuurinformatie te maken. Wat dat concreet oplevert voor een van ’s werelds grootste leveranciers van systemen en onderdelen aan de voedingsmiddelen-, dranken- en farmaceutische industrieën? Financiële consolidatie, betere operationele aansturing vanuit het management en gerichte acties op basis van voorspellingen van trends.

De relatie tussen GEA en Biyond voert al meer dan tien jaar terug. In die periode was GEA eraan toe om alle data in haar ERP-systeem beter te ontsluiten voor de eigen gebruikers. De standaard rapportages alleen voldeden niet meer; managers van afdelingen hadden ook ad hoc-rapportages nodig om de operationele bedrijfsvoering naar een volgend niveau te tillen.

Biyond wist wel raad met dat vraagstuk en tuigde een SQL-database met data cubes op voor de organisatie van GEA. ‘Sindsdien hebben we met een druk op de knop de gegevens die we willen’, zegt Patrick Gmelig, Vice President IT Service Delivery van GEA Group. ‘Dat maakt het voor de managers van diverse afdelingen mogelijk om de specifieke informatie waar zij behoefte aan hebben op te halen en ad hoc-rapportages te maken — en dat allemaal vanuit dezelfde databron. Dat is een grote winst.’

Met de komst van de data cubes, met Targit als onderliggende software die de data ontsluit, heeft GEA de volgende stap kunnen zetten. Gmelig: ‘De specialisten van Biyond hebben ervoor gezorgd dat we die cubes vullen met data uit ons ERP-systeem, zonder dat dat negatieve impact heeft op de performance en responstijden van het systeem. Door tabellen in die cubes met elkaar te laten integreren zijn we in staat om op basis van vragen van onze productiebedrijven heel specifieke rapportages te maken.’

GEA INDUSTRIËLE VERWARMING & KOELING

Inzicht in trends

De kennis en kunde van Biyond over het ontsluiten van data en het vervolgens omzetten naar en gebruiken als stuurinformatie is essentieel voor de business van GEA. ‘Ons ERP-systeem bevat heel veel data’, vertelt Gmelig. ‘Maar het zegt niks als die data geen informatie is. Dan is de vraag: hoe maak je van data stuurinformatie? Door data bij elkaar te brengen in die cubes maken we gegevens inzichtelijk zodat gebruikers ermee kunnen sturen: waar staan we qua omzet? Welke beslissingen zijn nodig om positieve veranderingen teweeg te brengen? Dat is het uiteindelijke doel van rapportages. Die data staat al in het systeem, die moet niet ergens een kast in. Je wil kruisen, vergelijken, doorrekenen en uiteindelijk op je scherm voor je hebben: wat betekent dit nou?’

GEA gebruikt die informatie onder meer voor financiële consolidatie en gerichte acties op basis van voorspellingen van trends: forecasting. Gmelig: ‘Als je de informatie van verschillende periodes naast elkaar legt kun je per regio en per klant trends herkennen. Waar gaan we naartoe? Wat veroorzaakt deze trend? Moeten we ingrijpen? Die vroegtijdige signaalfunctie is belangrijk om voor een kentering te zorgen. Dat geldt natuurlijk ook als iets crescendo gaat. Dan kunnen we de informatie gebruiken om ervoor te zorgen dat het goed blijft gaan. Onze managers halen de informatie uit alle hoeken: van algemene financiële informatie tot operationele informatie over de bezettingsgraad in fabrieken. You name it. En ad hoc, dus het kan elke maand anders zijn.’

Flexibiliteit en nieuwe kennis

Een concreet voorbeeld. ‘Neem het wereldwijde chiptekort’, zegt Gmelig. ‘Ook wij hebben daarmee te maken. Dan kan het voorkomen dat we op zoek moeten naar alternatieve materialen. Wie kan die leveren? En welke voorraden binnen GEA zijn hiervan afhankelijk? Dat zijn ad hoc-vragen en dus zijn er ad hoc-rapportages nodig. Met hulp van Biyond kunnen we die data uit een cube halen en zijn we in staat om snel te schakelen.’

Flexibiliteit en nieuwe kennis: dat is wat Biyond als ‘partner in business intelligence’ de organisatie van GEA brengt. Gmelig: ‘Biyond zit bovenop de laatste ontwikkelingen en is daarmee de klant een stap voor. Business intelligence is niet onze core business. Dan is het belangrijk dat Biyond ons kan adviseren over innovaties en do’s en don’ts. Ze helpen ons aan nieuwe methodes en inzichten. Wij hadden uiteindelijk met vallen en opstaan ook onze weg kunnen vinden, maar Biyond zegt: daar is een valkuil en zo moet je die omzeilen. Die outside in kennis is heel waardevol voor ons.’

We vinden altijd een balans. En als we ergens tegenaan lopen, lossen we het samen op. Open, transparant en fair.

Nieuwe stap

De volgende stap in de samenwerking is in de afgelopen jaren gezet. Biyond heeft steeds meer kennis opgedaan over de wereld waarin GEA actief is en beheert sinds juli 2021 de helpdesk voor klanten van twee divisies (Heating & Refrigeration Technologies en Food & Healthcare Technologies). Vragen die te maken hebben met SQL en Targit komen rechtstreeks bij de specialisten van Biyond terecht en niet meer bij medewerkers van GEA, die zich daarmee vrijspelen voor core-activiteiten.

Gmelig: ‘We hebben de verantwoordelijkheid voor die supportfunctie overgedragen met een Service Level Agreement. Biyond is nu beheerder van die omgeving. Dat gaat goed, we hebben het met succes neergezet. Dat is knap, want wij zijn een relatief groot en complex bedrijf, met veel omgevingen. Alle tijdzones die je kunt verzinnen kom je tegen binnen onze organisatie. Het vergt wat van de consultants van Biyond om te begrijpen hoe je daarmee omgaat. Dat doen ze heel goed.’

GEA farmaceutische oplossingen

Samenwerken met Biyond

De uitbreiding zegt veel over hoe GEA de relatie met Biyond waardeert. Met nadruk noemt Gmelig de samenwerking een partnership. ‘Omdat we samen ons best ervoor doen om er een win-winsituatie van te maken. Zo praten we met elkaar. We vinden altijd een balans. En als we ergens tegenaan lopen, lossen we het samen op. Open, transparant en fair. Volgens mij hadden we al een relatie met Biyond voordat dat bedrijf zo heette. Dat we al zo langdurig met elkaar optrekken, is natuurlijk veelzeggend.’

 

Wat Gmelig betreft liggen er nog veel gezamenlijke kansen voor de toekomst. ‘Big data is alleen maar belangrijker geworden. En artificial intelligence is sterk in opkomst. Met haar kennis en kunde is Biyond voor ons een van de sparringpartners om van al die data stuurinformatie te maken. Ik voorzie nog legio ontwikkelingen met mogelijkheden voor ons allebei.’

Over GEA

Met als credo ‘engineering for a better world’ ontwikkelt GEA duurzame oplossingen voor de productie van voedingsmiddelen, medicijnen, zuivel en andere eindproducten. De internationale technologiegroep, opgericht in 1881, richt zich op machines en installaties, evenals geavanceerde procestechnologie, onderdelen en uitgebreide services. Wereldwijd behoort het bedrijf tot de grootste leveranciers voor de voedselverwerkende industrie en aanverwante industrieën.

Om enkele tot de verbeelding sprekende voorbeelden te noemen: de tomatensoep van Unox is langer houdbaar door GEA-apparatuur, La Trappe Dubbel is helder dankzij de GEA-centrifuges en de drop van De Klene wordt verpakt door GEA-machines. Met haar technologie en apparatuur draagt GEA bij aan tal van smakelijke producten.

 

De installaties, processen, onderdelen en services van GEA verhogen de efficiëntie en duurzaamheid van productieprocessen over de hele wereld. Ze dragen bij aan de reductie van CO2-emissies, het verbruik van plastic en voedselverspilling. Op die manier levert GEA een belangrijke bijdrage aan een duurzame toekomst.

 

De GEA-groep telt meer dan 18.000 medewerkers in 5 divisies en 62 landen. Bij GEA Nederland werken 1500 mensen.

 

Wil je ook met een druk op de knop toegang tot de juiste gegevens? Neem nu contact op!

GEA: jarenlang partnership met Biyond blijft nieuwe kansen opleveren